با افزایش دمای هوا در تابستان، نخستین موجوداتی که در معرض تنش آبی قرار می‌گیرند درختان هستند.

فضای سبز

همشهری آنلاین-سیدمحمد فخار:این عناصر حیاتی برای ادامه زندگی در تهران و سبز ماندن نیاز به منابع آبی دارند، اما در ماه‌های گرم که سطح آب سفره‌های زیرزمینی شهر کم می‌شود. با تنش مواجه می‌شوند. در این میان نهال‌های تازه‌کاشته‌شده حساس‌تر از درختان کهن با ریشه‌های عمیق هستند و اگر روش کارشناسانه‌ای برای تامین منابع آبی اتخاذ نشود، آینده آنها با بحران مواجه می‌شود.

۲ روش آبیاری در تهران

در حال حاضر آبیاری فضاهای سبز تهران به ۲ روش صورت می‌گیرد:
استفاده گسترده از شبکه آبیاری تحت فشار
استفاده از آبیاری زیرسطحی هوشمند(پساب)

مشخصات استفاده از آبیاری زیرسطحی

برای نخستین‌بار در این دوره از مدیریت شهری به‌کار گرفته شد.
عملیات اصلاح آبخور درختان قبل از آغاز فصل گرما شروع می‌شود.
با شروع فصل گرما دوره‌های آبیاری افزایش می‌یابد تا بتوان به سلامت درختان کمک کرد و تنش در مسیر سلامت درختان کاهش یابد.

هوشمندسازی چاه‌های آب

هوشمندسازی چاه‌های آب و تجهیز آنها به ابزار اندازه‌گیری ازجمله اقدامات مهم شهرداری تهران برای کنترل برداشت از منابع آبی مورد استفاده در فضاهای سبز شهری است. در دوره زمانی شهریور ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد حلقه چاه‌های مجهزشده به ابزار اندازه‌گیری از ۴۷ حلقه به ۱۳۰ حلقه افزایش یافته است.
مکث
نسخه‌ای برای کاهش تنش آبی درختان

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران:

پیش از این دوره ده‌ها هزار درخت به‌دلیل کم‌آبی خشک می‌شدند، اما در این دوره از مدیریت شهری برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد تا درختان در صورت تنش‌آبی کمتر دچار بحران کم‌آبی شوند.
مقام معظم رهبری در بیانات خود مطالبه‌ای از مسئولان در حوزه آب و خاک داشتند اما کمتر به آن پرداخته شده است؛ به‌طوری که ایشان یکی از نخستین افرادی بودند که نسبت به این مسئله در دهه‌های گذشته تذکر دادند.
در این مسیر مسئولان شهری نیز باید نسبت به این موضوع اهتمام لازم را داشته باشند و امیدوارم نسبت به حفظ زمین و پاکیزگی آن و جلوگیری از فرسایش خاک و نابودی زمین با تلاش و همکاری همگانی اقدام شود.
کاشت گونه‌های متنوع گیاهی و کاهش استفاده بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی باید مورد توجه قرار گیرد.
ما در برخی نقاط شاهد استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی هستیم که منجر به فرونشست شده است. در این مسیر نصب مخازن آب اضطراری یک نسخه برای کاهش تنش‌آبی درختان است و در زمان‌های افزایش دما به‌کار می‌آید.
در برخی مناطق وقتی با کمبود آب مواجه می‌شویم فضای سبز آسیب می‌بیند که با چنین اقداماتی می‌توان پشتوانه‌ای برای حفظ بوستان‌ها و فضای سبز ایجاد کرد.

درختان تهران از تابستان گرم چگونه جان سالم در می‌برند؟

کد خبر 867356
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha